Vorige week maandag was het dan eindelijk zover, Koning Willem-Alexander maakte in het Staatsblad bekend dat de Europese betaalrichtlijn PSD2 op 19 februari in heel Nederland van kracht is.

Het grootste deel van de PSD2 richtlijn werd in 2018 al geïmplementeerd en leverde gedurende het jaar heel wat debat op. Voor de financiële sector zorgde de nieuwe richtlijn ook voor behoorlijk wat verwarring. Want is dit nou een kans voor financiële instellingen of vormt PSD2 juist een bedreiging? Aan de ene kant hebben financials argwaan t.o.v. het delen van hun klantdata met derden. Aan de andere kant is diezelfde data ook een kans om het vertrouwen van bestaande en nieuwe klanten te winnen. Juist door ze ervan te overtuigen dat zij het beste voor hun data kunnen zorgen en bij voorkeur de ‘betaalhub’ van velen te worden.

Binnen Yellowtail volgen we de PSD2 richtlijn al vanaf de eerste aankondiging. We zijn het afgelopen jaar druk bezig geweest om een antwoord te ontwikkelen die wij onze klanten kunnen geven op deze richtlijn. Want is het nou een kans of een bedreiging?


Wat betreft onze collega Birashanth Thanabalasingam is de PSD2 richtlijn een kans om je als financial te onderscheiden van concurrenten. We stelden hem een aantal vragen:

 

  • Hoe zorg je er als financial voor dat je PSD2 data op een onderscheidende manier inzet?

Door de data niet alleen te gebruiken om inzicht te geven in de financiën maar verder te gaan dan inzicht alleen. Wanneer je de data bijvoorbeeld verrijkt met persoonlijkheidsprofielen kun je individuele financiële gewoontes herkennen en hier op verschillende manieren invulling aan geven t.b.v de consument.

 

  • Hoe help je consumenten gezondere financiële gewoontes aan te leren, zodat ze betere beslissingen kunnen nemen?

Door allereerst hun persoonlijkheid te leren kennen. Vervolgens identificeer je samen de ‘te verbeteren’ financiële gewoontes. Deze gewoontes kun je vervolgens, waar nodig, ombuigen naar gezonde financiële gewoontes en/of doelen.

 

  • Hoe zorg je ervoor dat je hiermee dagelijks relevant blijft voor de consument?

‘Instant gratification’ oftewel beloning in het nu. Bijvoorbeeld wekelijks meer geld overhouden. Hoe we dit gaan doen vertellen we in detail op het Next in Finance congres.

 

Op 3 april verzorgt Birashanth Thanabalasingam samen met Peter van der Bel (gedragswetenschapper) een in-depth sessie waarin hij bovenstaande vragen uitgebreid behandelt en praktische toepassingen laat zien. Interesse in het bijwonen van deze sessie? Aanmelden kan via ons met 25% korting via: https://bit.ly/2U7JeQn

 

Kunt u niet bij de sessie aanwezig zijn maar bent je wel nieuwsgierig geworden? Neem dan contact op met Birashanth Thanabalasingam via: