Op 29 mei vond de 2eeditie van Emerce TechLive plaats in de Beurs van Berlage te Amsterdam. Niet alleen vertelde de grootste B2C bedrijven wat de laatste trends en projecten zijn op het gebied van tech, ook de financiële sector was flink vertegenwoordigd en gaf inzicht in de toekomt van ons financiële bestaan. Met het gehele Yellowtail RoboFin team zijn we afgereisd naar Amsterdam om te ervaren hoe anderen tegen de toekomst aankijken en welke techtrends volgens hen de boventoon gaan voeren.

Wij hebben de belangrijkste inzichten even op een rijtje gezet:

 

Iris Berents – Marcom manager bij Yellowtail

Binnen het RoboFin team ben ik verantwoordelijk voor de marketing. Vandaar dat ik tijdens een event als TechLive mijn marketing bril opzet en goed kijk naar hoe andere bedrijven hun producten en diensten positioneren. Voert tech de boventoon en worden producten bedacht en vermarkt vanuit een noodzaak om nieuwe technologie te ontwikkelen of wordt de klassieke marketing theorie ‘inspelen op de wensen en behoeften van je klant” nog vooraan in het ontwikkelingsproces geplaatst?

 

Twee sessie zijn mij als bijgebleven namelijk:

 

  1. Design thinking versus technische innovatie – Matthijs Klinkert van Fabrique

 

Matthijs benadrukte nog eens feilloos hoe belangrijk het is dat je, bij het ontwikkelen van een product of dienst, allereerst een ‘Empathise’ fase inbouwt. Deze fase houdt in dat je zoveel mogelijk inzichten over jouw doelgroep verzamelt door deze groep zorgvuldig te observeren. Hoe ervaren ze huidige oplossingen, waar gaat het mis, wat is hun reactie daarop? Vervolgens bepaal je of jouw nieuwe product of dienst echt een oplossing biedt. Velen ondernemers hebben de behoefte om mee te gaan met nieuwe technologie (omdat het gevoel van achterblijven anders overheerst), echter als dit geen oplossing biedt voor jouw doelgroep moet je jezelf afvragen of het de investering waard is.

 

  1. Digital transformation for the many people: IKEA Place – Tobin Nageotte van 72andsunny

 

AR & VR zijn inmiddels al een aantal jaar veel gevolgde technologieën. IKEA is in samenwerking met 72andsunny tot nu toe, als een van de weinige, erin geslaagd om AR toepasbaar te maken voor een hele grote groep mensen. Met de IKEA Place applicatie kun je virtueel meubels in jouw woning plaatsen. Aan Tobin werd gevraagd of ze van plan zijn AI aan de applicatie toe te voegen. Tobin antwoorde dat dit geen directe toevoeging zou bieden voor zijn klanten. Hij gaf als tip mee om technologie eenvoudig en concreet te maken zodat je echt een oplossing kan bieden voor een “probleem”. Het gebruik van AR technologie is in dit product het middel en niet het doel.

 

 

Dennis Boesser – Product ontwerper bij Yellowtail

Het interessante aan tech beurzen vind ik dat je kunt zien hoe andere bedrijven innoveren en leren van gemaakte fouten. Men is vaak erg open over het proces en er hangt een soort samenhorigheidsgevoel. We zijn hier om ervaringen te delen en van elkaar leren, want innoveren in de financiële markt is een uitdaging. Wat ik opvallend vind, is dat bijvoorbeeld de enorm gehypte technologie blockchain bijna geen rol speelt op TechLive. Het lijkt wel alsof veel partijen hier nog geen concrete experimenten mee hebben gedaan. Chatbots daarentegen duiken in verschillende sessie op maar worden niet uitvoerig behandeld.

 

De twee sessie die mij zijn bijgebleven:

 

  1. Commerce via WebVR – Gerard Verhagen van BPD

 

De trend Virtual Reality kan je niet ontgaan zijn. Toch blijft het zoeken naar relevante toepassingen van deze techniek in financiële markt. Gerard Verhagen heeft in zijn sessie aangetoond hoe je met VR nieuwbouwprojecten tot leven kan laten komen. Een briljant concept waarbij consumenten door een virtuele woning of zelfs straat kunnen lopen zonder dat er ook maar een steen gelegd is op de locatie. Aangezien wij bij Yellowtail hard werken aan het innoveren van de woningmarkt kan ik niet anders dan deze ontwikkeling aan te moedigen.

 

  1. Acceptatie en implementatie van smart home producten en personal assistents – Tessa Holzenbosch GFK

 

“Smart homes” zijn hip, vooral de spraak gestuurde gadgets van Google en Amazon zijn langzaam bezig een plekje te veroveren in de Nederlandse huiskamers. Wat ik vooral opvallend vond, is de overeenkomst in adoptie tussen deze techniek en die van de smartphones een paar jaren geleden. Waar men in het begin sceptisch is en niet goed weet hoe de technologie impact gaat hebben op hun leven lijken we een tijd later niet meer zonder te kunnen. Het kan niet anders of Voice Control wordt de nieuwe Big Bang zoals Tessa Holzenbosch beschreef. Het gaat enorm interessant worden hoe de Retail gaat anticiperen op deze beweging. Want hoe word je niet de nummer 1 in het schap, maar nummer 1 in de slimme speakers?

 

 

Cas de Vroom – Consultant bij Yellowtail

TechLive was weer een inspirerende en leerzame dag. Bijzonder aan het TechLive event is de verscheidenheid aan bedrijven die hun ervaringen en visies delen. Zo waren zowel de klassieke bakstenen bedrijven als de digital-native bedrijven aanwezig.  Hoewel niet alle onderwerpen direct passen binnen het domein van Yellowtail, biedt de verscheidenheid aan bedrijven inspiratie die ieder op een eigen manier tot nieuwe methoden, ideeën en innovaties kunnen leiden.

 

  1. Voice commerce: a new way of doing business  – Brenno Misuraca van TakeAway  (Thuisbezorgd.nl)

 

Brenno deelde zijn visie en tips over het toepassen van Voice Commerce; het plaatsen van bestellingen met stemcommando’s. De techniek biedt nieuwe mogelijkheden om het bestelproces te faciliteren. Bijvoorbeeld tijdens het autorijden kan een pizza besteld worden, terwijl de handen aan het stuur blijven. Het is belangrijk rekening te houden met de wijze van spraak interactie. Een waslijst van 30 verschillende pizza’s opnoemen is namelijk niet te onthouden. Juist het ondersteunen van de klant biedt mogelijkheden. Bijvoorbeeld door enkel de laatst gekozen pizza, meest gekozen pizza, of snelst bezorgde pizza als opties aan te bieden. Daarnaast werd nog kort naar de toekomst gekeken. Het toepassen van machine learning en het toevoegen van externe databronnen als het weer, agenda en verkeersinformatie, kunnen worden gebruikt om bestellingen nog beter af te stemmen op omstandigheden. Het is dan ook niet of, maar wanneer Voice commerce een plek in gaat nemen in het aankoopproces.

 

   2. ML for online supermarkets – from convenient to smart shopping – Daniel Gebler van Picnic

 

Gemak dient de mens, is het achterliggende idee van Picnic. Zij hebben namelijk als doel dat de klanten 30 producten binnen 3 minuten kunnen bestellen. De klant wordt ondersteund in het bestelproces door slimme boodschappensuggesties aan te bieden. Deze slimme suggesties zijn een combinatie van machine learning en meer klassieke statistische modellen. Uit proeven van Picnic bleek namelijk dat enkel het toepassen van machine learning of een statistisch model niet voor de beste suggesties zorgde. Deze ervaring is leerzame les dat enkel losse technieken toepassen niet voor het beste resultaat zorgt, maar juist meerdere methoden evalueren en synergie wel.