Afgelopen weekend heeft Yellowtail een team afgevaardigd naar de Beyond Banking hackathon georganiseerd door ABN AMRO. Daar gingen zij met ruim vijftig teams de uitdaging aan om binnen 48 uur een concept te bedenken én technisch te realiseren. We gaan met ze in gesprek over hoe het ze vergaan is.

 

Wat hebben jullie bedacht?

Het concept was eigenlijk heel intuïtief: stel je wil een duur product kopen maar je weet niet precies of je deze maand genoeg geld over hebt om het te betalen. Of je wilt het van je spaargeld betalen, maar je wilt jezelf er wel aan houden om je spaargeld ook weer aan te vullen. Nu moet je nog zelf gaan uitrekenen wat je budget is en binnen hoeveel tijd je het zou kunnen betalen. Daarnaast moet je een periodieke overschrijving naar je spaarrekening maken in je bankieren app. Allemaal gedoe waardoor je halverwege al afhaakt en gewoon je spaargeld opmaakt. Ontzettend vervelend als je daardoor in de knoei komt met je andere spaardoelen zoals een sabbatical, of simpelweg de huur niet kan betalen. Wij hebben daarom een slimme assistent bedacht binnen je bankieren app die je helpt je financiële situatie te analyseren en alle administratieve rompslomp voor je oplost.

 

En hoe werkt het dan precies?

De slimme assistent genaamd Bee (Banking Everyday, Everywhere) analyseert je transacties van de afgelopen twee maanden en geeft een indicatie van je bestedingsruimte deze maand. Heb je genoeg, dan koop je het product. Wil je er een spaardoel van maken, dan kan Bee hier een speciale rekening voor aanmaken en maakt ze de periodieke overschrijving voor je in orde. En het leuke is, je kunt het gewoon tegen haar zeggen! Bee reageert op jouw gesproken opdrachten en legt je in de chat uit wat ze aan acties heeft ondernomen. Super handig en gebruiksvriendelijk.

 

En, is het gelukt om dit binnen 48 uur aan de praat te krijgen?

Het was wel even zweten maar het is gelukt! We hebben een website gemaakt waarin je in een chatvenster met Bee kan praten. Dit hebben we enerzijds aangesloten op het ABN landschap om transactiegegevens op te halen. Anderzijds is het aangesloten op de Machine Learning software van IBM, genaamd Watson. Deze interpreteert wat tegen Bee gezegd wordt en formuleert een reactie. Doordat het continue bijleert kan Bee de klant steeds beter helpen.

 

Hoe was het om mee te doen aan zo’n hackathon?

Erg leuk. De organisatie heeft alles tot in de puntjes verzorgd. We zitten met alle teams in één grote hal te hacken. We zijn voorzien van eten, drinken en een grote hoop snoepgoed, en als je even je zinnen wilt verzetten kun je tegen elkaar spelen op één van de vele arcade games die ze in het gebouw hebben neergezet. Mocht je echt tot laat doorgaan dan kun je hier zelfs slapen. Het is indrukwekkend om te zien hoeveel mensen tot laat in de nacht door blijven gaan om het maar op tijd af te hebben. We zijn dan ook echt trots dat wij ons concept binnen de 48 uur hebben kunnen realiseren. We gaan het volgend jaar zeker weer proberen te doen, en dan gaan we winnen.