Eind maart bezochten Sarah El Haouari en Kaoutar Sakaqui de NN/Group Conference in het hart van London: Westminster. De NN/group Conference is een van de meest toonaangevende conferenties op het gebied van User Experience. In full-day workshops vertellen UX experts over beproefde methodes,technieken, quick wins en vele best practices over onderwerpen zoals UX strategy, UX research, visual design en UX leadership.

De conferentie trok een zeer diverse groep van verschillende disciplines aan. Niet alleen designers maar bijvoorbeeld ook business analisten, product owners en managers. Er heerste een UX rush: het gevoel dat UX de toekomst is en dat het nu belangrijker is dan ooit.


Lees hieronder de inzichten die Sarah en Kaoutar hebben opgedaan.

 

Highlights Dag 1 | Let’s start with strategy | Christian Rohrer

 
De eerste workshop draaide om de business relevantie van UX design en wat je allemaal nodig hebt om een UX strategie neer te zetten, waarbij de gebruiker écht centraal staat. Het ging over draagvlak creëren in organisaties, mensen overtuigen van de meerwaarde van UX en hoe je het voor elkaar krijgt om de business meer te laten investeren in bijvoorbeeld gebruikersonderzoek.

Christian begon de workshop met een grondige uitleg over User Experience. Voor de uitleg gebruikte hij een 4-laags model. De kern was de emotie van de klant of het ervaren van plezier, daarna volgde:

 

 

  • Effectiviteit: vervult het product de behoefte van de gebruiker?
  • Gebruikersgemak: is het product makkelijk in gebruik?
  • Look & feel: is het design professioneel en relevant?

 

Zijn advies was om bij de kern te beginnen. De aanpak van veel bedrijven is tot nu toe vooral gericht op de buitenste drie lagen. Echter is het nu tijd om bij de kern te komen.

Waar veel bedrijven innoveren door een goede business-mogelijkheid of een geavanceerde technologie, benadrukte Christian dat de beste innovaties gebaseerd zijn op behoeftes van gebruikers. Apple heeft het bewezen na de lancering van de eerste iPhone met een stijging van $15b in marktwaarde in twee weken.

Omdat het bij user experience om de gebruiker draait, is het belangrijk om gebruikersonderzoek te blijven doen. We kunnen namelijk niet op basis van aannames een concept creëren zonder het eerst getest te hebben bij de mensen die het daadwerkelijk gaan gebruiken. Ondanks dat het een strategiedag was, heeft Christian lang stilgestaan bij dit onderwerp om de essentie ervan te benadrukken.

Wat ons opviel, was zijn voorkeur om het gedrag van gebruikers te testen in plaats van de meer kwantitatieve onderzoeksmethodes te gebruiken. Hij beschreef gebruikersonderzoek als een zeer efficiënte manier voor designers om inspiratie op te doen en om te begrijpen hoe ze een probleem kunnen oplossen.

Een belangrijke tip als het gaat om draagvlak creëren voor user experience design, is om hetzelfde mentale model te blijven gebruiken dat men al kent, inclusief het daarbij behorende jargon. Design thinking is bijvoorbeeld hetzelfde als user-centred design maar de term design thinking is veel populairder onder niet-designers. Daarom kun je beter de term design thinking gebruiken onder een breder publiek in plaats van user-centered design, zodat mensen snappen waar je het over hebt en sneller in je verhaal mee gaan.

Het laatste inzicht dat ons is bijgebleven, is dat Agile en UX moeilijk samengaan. Als je een UX designer bent die worstelt met Agile, ben je niet de enige. Agile houdt geen rekening met de tijd en planning die UX designers nodig hebben om bijvoorbeeld onderzoek te kunnen doen of om in iteraties te kunnen werken.Wel kunnen UX en Agile goed naast elkaar bestaan.

Christian adviseert UX om minimaal één sprint voor te zijn. Met andere woorden, doe onderzoek en ontwerpwerk buiten de huidige sprint. Uiteraard heb je meer tijd nodig als het gaat om een nieuw concept wat nog volledig ontworpen moet worden. Designers zullen zich ook moeten aanpassen en meer Lean UX-technieken moeten toepassen, zoals schetsen, wireframing en rapid prototyping om ideeën snel tot leven te brengen.

 

Highlights Dag 2 | We <3 user research | Christian Rohrer

 

Op de tweede dag hebben we ons verder verdiept in de verschillende UX onderzoeksmethodes. Zoals op de eerste dag werd besproken is gebruikersonderzoek essentieel als je innovatie op de markt wilt brengen die eindgebruikers aanspreekt.

 

De toegevoegde waarde van UX onderzoek ten opzichte van traditioneel klant- en marktonderzoek is dat bij UX onderzoek de nadruk ligt op de emotie en het gedrag van de klant tijdens de interactie met het product. Die inzichten helpen achterhalen wat het daadwerkelijke gebruikersprobleem is en hoe doorslaggevende waarheidsmomenten kunnen worden ingebouwd in de klantenreis. UX onderzoek is dus een middel waarmee je gegrond keuzes maakt in het ontwerp om het uiteindelijke product vorm te geven.

 

Volgens Christian wil je daarom in elke fase in het ontwikkelproces van je product inzicht hebben in hoe gebruikers met het product interacteren. Op het gebied van UX zijn er verschillende soorten gebruikersonderzoeksmethodes om uit te kiezen maar welke methodes pas je wanneer toe? De keuze voor een geschikte onderzoekmethode hangt af van in welke fase van de product life cycle je zit.

 

 

Wanneer je deze fase hebt geidentificeerd kun je vervolgens drie vragen stellen om de juiste methode te kiezen:

 

  1. Wil ik weten hoe een potentiële gebruiker denkt over een product (houding), of wil ik weten hoe hij het echt gebruikt (gedrag)?
  2. Wil ik data verzamelen door direct te interacteren met de gebruiker (kwalitatief) of indirect (kwantitatief)?
  3. Wil ik data verzamelen in een natuurlijke context, in een UX lab? Of is het niet per se belangrijk dat het product echt gebruikt wordt, zoals in een concept test?

 

Christian heeft een mooie cheat sheet ontwikkeld op basis van deze dimensies. Geïnteresseerd? Accepteer dan de clickbait hier.

Naast alle “droge stof” hebben we op dag twee ook veel leuke opdrachten gekregen. Maar wat ons vooral is bijgebleven was de indrukwekkende skill van de workshopbegeleider om een groep van 150 man binnen twee uur een onderzoekstechniek aan te leren, uit te voeren, en ook nog eens de resultaten te laten presenteren! In groepen van zes personen hebben we een korte field study gedaan, vervolgens met behulp van affinity diagramming een analyse gemaakt en de resultaten gepresenteerd.

 

 

Een van de belangrijkste vragen aan het begin van deze dag was: hoe kan ik gebruikersonderzoek doen onder tijdsdruk en met weinig budget? Deze opdracht liet zien dat onderzoek niet duur hoeft te zijn en pragmatisch uitgevoerd kan worden. Als je maar vindingrijk genoeg bent.

 

Highlights Dag 3

 

Op dag drie zijn we opgesplitst om twee verschillende workshops te volgen.

 

Visual usability | Aurora Harley

 

De derde workshop ging over visual design. Uiterlijk en interactie spelen een cruciale rol in het succes van een digitale ervaring. Details kunnen de perceptie van een persoon veranderen en er voor zorgen dat iets werkt of juist helemaal niet. Het mag alleen nooit ten koste gaan van de gebruiksvriendelijkheid.

 

In de workshop werden talrijke tips besproken en handvatten gegeven om mooie producten te creëren die vooral goed werken. Daar lag de nadruk op. Visuals moeten altijd waarde toevoegen. De meeste handvatten zijn wel bekend voor visual en interaction designers. Maar juist het noemen ervan en de analyse erachter kan enorm helpen bij de onderbouwing en bij het maken van design keuzes. Het gaat niet om smaak maar om visual usability.

 

5 Do’s:

  • Bij het ontwerpen van nieuwe design elementen, is het belangrijk om een mooie mix te vinden tussen eigenheid en vertrouwdheid. Componenten die je absoluut standaard wil houden zijn: navigatie bars en tabbars. Gebruik vooral elementen die gebruikers gewend zijn in hun mobiele telefoons.
  • Bij het ontwerpen van een mobiele interface is het belangrijk om rekening te houden met het mechanisme waarbij we onze telefoons bedienen: onze vingers. Het houden van genoeg ruimte tussen de verschillende click areas is erg belangrijk.
  • Gebruik kleur voor interactieve elementen en om de primaire actie aan te geven. Design elementen die dezelfde kleur hebben zouden dezelfde functie moeten hebben.
  • Denk altijd aan contrast en gebruik een contrast-checker als je witte tekst plaatst op een gekleurde achtergrond. Body tekst moet een contrast ratio hebben van minimaal 4.5:1 (liever 7:1) Large-scale tekst moet een contrast ratio hebben van minimaal 3:1.
  • Iconen hebben altijd labels nodig. 88% raadt sneller de functie van een icoon als er tekst bij staat.

 

5 Don’ts:

  • Vermijd gebruik van kleur als je het alleen doet omdat het leuk staat.
  • Gebruik nooit een te klein lettertype. Teksten zijn er om te lezen en een klein lettertype maakt dit lastig.
  • Vermijd witte tekst op foto’s.
  • Vermijd een lege paginavouw en maak duidelijk dat de pagina niet stopt. Gebruikers scrollen alleen wanneer het duidelijk is dat ze waardevolle informatie kunnen vinden.
  • Gebruik van hints/tutorials om een usability probleem op te lossen is niet oké.

 

Which UX leader are you? | Kate Kaplan

 

We leven in het tijdperk van de gebruiker en daarin is iedereen een UX leider. Het maakt niet uit in welke industrie je werkt: bedrijven leveren een product of service aan, deze wordt gebruikt, en dat leidt inherent tot een ervaring. Tijdens de UX leadership workshop hebben we het gehad over effectieve leiderschap binnen UX. We hebben de tools gekregen om verandering te brengen, ongeacht de titel of rol in een project.

 

Maar wat maakt effectief leiderschap op gebied van UX anders? Natuurlijk gaat het over design. Maar belangrijker is dat de UX leider mensen beweegt om altijd vanuit de gebruiker te denken. Een effectieve UX leider kan daarmee 5 petten op hebben:

 

 

 

Om te onthouden:

  • UX design is een sterke driver voor innovatie.
  • UX design begint bij empathie, en empathie verkrijg je door inzichten op te doen uit je doelgroep. Daar hoort onderzoek altijd bij.
  • Pragmatisch onderzoek houdt niet in dat je de meest snelle/goedkope onderzoeksmethode uitvoert. Pragmatisch onderzoek houdt in dat je binnen je hoofdvraag en doelstelling de beste onderzoeksmethode kiest gezien de middelen die je voorhanden hebt.
  • Uiterlijk speelt een cruciale rol in het succes van een digitale ervaring. Het moet wel altijd waarde toevoegen en gebruiksvriendelijkheid niet in de weg staan.
  • Elke consultant kan zich herkennen in de rollen van een effectieve UX leider. Zoek uit welke het beste bij je past en vertaal dit in je dagelijkse bezigheden.