a.s.r gaat drie pensioenadministraties onderbrengen in één centraal systeem: Plexus. Het deelnemersportaal ontwikkelt a.s.r. zelf in samenwerking met Yellowtail, omdat de verzekeraar hier haar eigen visie in wil implementeren. Een gesprek tussen Folkert Pama, directeur Pensioenen bij a.s.r. en Robin Bouman, managing director bij Yellowtail over die visie en de implementatie daarvan in de complexe pensioenpraktijk.

 Interview door Maaike Botden

Geluk

Folkert legt graag uit dat de visie van a.s.r. gestoeld is op inzicht in je totale financiën: “Financieel fit zijn betekent: zicht hebben op je financiën. Hoe sta ik er op dit moment voor? Hoe ziet mijn financiële plaatje er over een aantal jaar uit? Past mijn situatie bij de plannen die ik heb of moet ik bijsturen? Je pensioen is hier een onderdeel van, maar je leven kent meer financiële aspecten. a.s.r. wil haar deelnemers zoveel mogelijk inzicht geven in het totale plaatje: pensioen van je werkgever, maar ook je AOW, een eventueel partnerpensioen, geld dat je zelf opzij gezet hebt voor later. Het is eigenlijk heel simpel: als je weet hoe je er financieel voor staat, kun je betere keuzes maken om te bereiken wat je wilt – en dat maakt je gelukkiger.”

Versterken

“Die visie delen a.s.r. en Yellowtail met elkaar”, vult Robin aan. “Want het is onze missie om de kwaliteit van het financiële leven van de consument te verbeteren. Het nieuwe deelnemersportaal van a.s.r. past daar helemaal bij. Eerder bouwden a.s.r. en Yellowtail al samen het “Ik denk Vooruit” platform en het beleggingsportaal en toen bleek al hoezeer we elkaar versterken. Ook de totstandkoming van deze portals is echt een joint effort. STP en ‘first time right’ vormen de basisprincipes: efficiëntie creëren door bezoekers binnen het portaal direct goed en snel te helpen. Daar hebben de deelnemers baat bij en het maakt voor a.s.r. de bedrijfsvoering nog beter beheersbaar.”

Verleiden

Folkert: “We hebben behoefte aan een deelnemersportaal dat aantrekkelijk en intuïtief is zodat deelnemers direct de informatie kunnen vinden die ze zoeken en de handelingen kunnen uitvoeren die ze willen.” Robin: “Als je deelnemers wilt helpen aan inzicht en aan antwoorden op vragen die verdergaan dan alleen pensioen, dan moet je het portaal verbinden met andere digitale databronnen. Die connecties leveren wij aan. Op die manier krijgen deelnemers handelingsperspectief om hun financiën te plannen en financieel fit te worden. We bouwen triggers in die mensen ertoe verleiden om juiste keuzes te maken voor een financieel gezond leven.”

IKEA-principe

Beleving is daarbij ook belangrijk, betoogt Folkert: “We willen dat bezoekers aan het portaal dezelfde beleving hebben als bij ons op kantoor: je wordt open ontvangen, je kunt op je gemak wat rondkijken en daarna wordt je naar de juiste, veilige plek begeleid waar we je vraag beantwoorden of je verder helpen. Vervolgens ga je met een goed gevoel weg. We werken daarom volgens het IKEA-principe: je kunt alles zien als je wilt, maar er is ook altijd een shortcut. Kom je bijvoorbeeld alleen op het portaal om een wijziging door te geven, dan kun je daar direct naartoe. Staan deelnemers open voor meer, dan inspireren we hen met optimaal gedoseerde, relevante content die aanzet tot nadenken over hun financiële fitheid. Denk daarbij aan onderwerpen als het Anw-hiaat, de gevolgen van arbeidsongeschiktheid of het eerder aflossen van je hypotheek. Door mensen goed te begeleiden naar én binnen het portaal, voorkomen we dat mensen online verdwalen. Ons doel is dat iedereen met een tevreden gevoel het portaal weer verlaat.”

Nooit af

Robin: “Het toepassen van technologische mogelijkheden is voor a.s.r. een vanzelfsprekendheid. Met de keuze voor het onderbrengen van drie pensioenadministraties in één centraal systeem sorteren ze slim voor op het nieuwe pensioenakkoord. En ook met het deelnemersportaal hebben ze heldere ambities. Met a.s.r. delen we de drive om een sterk portaal neer te zetten dat goed en begrijpelijk is voor hun deelnemers.” Folkert: “Afwachten is geen optie, dit is de tijd van doen. Wat ik interessant vind aan Yellowtail, is dat ze altijd meedenken en inventief zijn in technologische oplossingen. ‘Kan niet’ kennen ze niet. De veranderende pensioenwereld is complex, er zullen altijd wijzigingen blijven komen in wetgeving en in de wensen van deelnemers. Het portaal is daarmee nooit af. Blijven inspireren op financiële fitheid én realiseren, dat zie ik als de kracht van de samenwerking met Yellowtail.”

Contact

Robin Bouman, Managing Director, Yellowtail Conclusion
rbouman@yellowtail.nl 

Robin Bouman