Al meer dan 15 jaar ontwikkelt Yellowtail Conclusion fintech oplossingen. Het is onze missie om digitale en data-gedreven software te ontwikkelen voor de financiële sector die de kwaliteit van het financiële leven van de consument verbeteren. Consumenten zien het niet, maar merken wél wat Yellowtail Conclusion doet. Product owner Kevin van Rijn en solution architect Daniël Rogulic vertellen over het gevoel van impact maken achter de schermen met CORD Finance. 

Transitie

Kevin: “Yellowtail Conclusion is begonnen als een consultancy club die meedacht over het verbeteren van financiële processen. Daar weten we ook echt veel van. Omdat we werken op het snijvlak van bedrijfsprocessen, data en technologie, kregen we steeds meer vragen uit de markt over toegesneden applicaties. Dat vormde de opmaat van uitbreiding van onze dienstverlening naar softwareontwikkeling en later naar hosting en design.” Daniël: “CORD was een van de eerste producten die Yellowtail Conclusion zelf heeft ontwikkeld. Dit is een back-end platform dat verbindingen maakt tussen interne en externe bronnen en systemen. Met functionaliteiten als identity & access management (IAM), documentenmanagement, het genereren van e-mails en pdf-bestanden en domein-gerelateerde integraties voor (financiële) calculaties, kan CORD dienen als back-end voor complexe financiële proposities en producten.  Banken en verzekeraars zetten dit bijvoorbeeld in bij online hypotheekaanvragen. Hun klanten zien dan een unieke front-end in het design en in de tone-of-voice van hun eigen bank of verzekeraar. Consumenten hebben geen idee dat wij hier achter zitten, maar hebben hier wel veel voordeel van.”

Het (financiële) leven makkelijker maken

Kevin: “CORD verbindt gebruikers namelijk met achterliggende systemen of externe bronnen. Hierdoor hoef je als consument zelf geen moeite meer te doen als je (financiële) gegevens over jezelf moet aanleveren, bijvoorbeeld als je een hypotheek aanvraagt. Je haalt de gegevens op en ze worden automatisch ingevuld in bijvoorbeeld je hypotheekaanvraagformulier. Zelf al die gegevens bij elkaar zoeken hoeft dus niet meer en dat scheelt veel tijd. CORD legt vervolgens extra functionaliteiten om die dataset van de klant heen. Denk daarbij aan het uitrekenen van de financiële situatie nu en als een klant met pensioen is en het kunnen uploaden van documenten voor een hypotheekaanvraag. Ook kan de klant via CORD contact zoeken met de adviseur via e-mail. Dat alles gaat via een gebruiksvriendelijke front-end. Zo maken we het leven van de consument een stuk gemakkelijker. Dit gebeurt allemaal via de koppelingen die CORD maakt met verschillende, breed gebruikte marktoplossingen. Ook op het gebied van GDPR/AVG-compliance kent CORD handige functionaliteiten. Zo houdt het platform bij welke toestemming de klant gegeven heeft en voert op basis daarvan de regie over dataopslag en autorisaties op de klantdata (wie kan wanneer bij welke data en met welk doel). Dit vergemakkelijkt ‘straight-through’ procesverwerking.” 

Brede toepassingen 

Daniël: “Dit zijn voorbeelden uit de financiële sector. Maar het principe van gegevens ophalen uit externe databronnen, deze tonen en vervolgens opslaan en toepassen is op veel meer terreinen toepasbaar. Bijvoorbeeld in de zorg, waar we in 2021 zijn begonnen met het ontwikkelen van een propositie rondom uitwisseling van gegevens. Dit is een actueel onderwerp voor de zorg. Wie mag wat zien? Hoe controleer je dat? Ook dat kan via CORD geregeld worden. Of denk aan het sociale domein: het bepalen of iemand recht heeft op een uitkering of andere voorziening gebeurt ook vaak op basis van externe data. CORD kan dat proces versnellen. Voor developers is het supertof om hun werk in brede toepassingen terug te zien en te weten dat zij daarmee een verschil maken.”

Slimme ontwerpkeuzes

Daniël: “CORD is een breed inzetbaar platform. Dit hebben we weten te bereiken door een strikte scheiding aan te brengen tussen generieke componenten en variaties in deze componenten per klantpropositie. Doordat CORD gebaseerd is op een microservice architectuur en configuratie-gedreven werkt, kunnen we heel flexibel elke klantcasus aanvliegen De ‘blokkendoos’ bevat ruim 30 microservices (mini-applicaties die ieder een eigen taak of een reeks aan taken omvatten) en hieruit kiezen we per klant de juiste ingrediënten. Zo bouwen we telkens weer een uniek klantportaal. Bij het doorontwikkelen van CORD houden onze developers het platform bewust zo generiek mogelijk, zodat het voor alle toepassingen werkt. Het mooie is dat doordat we gebruik maken van state-of-the-art technologie en ontwerpprincipes, CORD geen bonkige applicatie wordt zoals bij veel platforms wel het geval is.” Kevin: “Bij Yellowtail Conclusion werken ondernemende mensen. We bedenken ons bij alles: voor wie doen we dit? De klantreizen zijn helder voor iedereen en van daaruit wordt gewerkt. Dat geldt ook voor CORD: onze developers houden bij het coderen altijd oog voor de eindklant en voor het portaal dat de klant gebruikt. Dat is de toegevoegde waarde van Yellowtail Conclusion: de combinatie van kennis op het gebied van back-end IT, UX-design, het financiële domein, architectuur en hosting, beheer, front-end ontwikkeling én van de klantreis. De consultancy zit in ons DNA, ook als het gaat om IT-ontwikkeling.”

De toekomst

“De producten en diensten van Yellowtail Conclusion helpen consumenten om makkelijker zelf online hun financiële zaken te regelen. Daar kunnen we ook met CORD verdere stappen in maken”, vindt Kevin. “De consument heeft nu vooral profijt van CORD in het aanvraagproces, bijvoorbeeld bij de aanvraag van een hypotheek. Maar is de aanvraag eenmaal verzonden, dan komt deze weer in de ‘oude’ wereld terecht. En dat betekent dat de doorlooptijd alsnog best lang kan zijn. Een platform als CORD ook inzetten voor de beoordeling van een hypotheekaanvraag, is dan de volgende stap om de kernprocessen van een serviceprovider, bank of verzekeraar te versnellen. Ofwel: more to the core.” Daniël kijkt nog verder vooruit: “Het is ook interessant om te verkennen wat externe data kunnen betekenen in de beheerprocessen van deze partijen. Kun je automatisch processen in gang zetten rond een hypotheek als blijkt dat een stel uit elkaar gaat of als iemand komt te overlijden? Hoe signaleer je dat? Dat zijn interessante vraagstukken waarmee we als Yellowtail Conclusion nog meer impact kunnen maken.”

Meer weten over wat Yellowtail Conclusion met CORD voor u en uw klanten kan betekenen? Neem dan contact op met Kevin van Rijn of Mark Leck en plan een demo in.