Financiële keuzes kunnen soms best lastig zijn. Of het nu gaat om een hypotheek afsluiten of inzicht krijgen in je pensioensituatie, de consument ziet soms door de bomen het bos niet meer. Bovendien zijn er vaak grote bedragen in het spel of is de situatie simpelweg te complex voor een consument om een rationele beslissing te nemen. Hoewel een deel van de mensen er verstandig aan doet een financieel adviseur in te schakelen, is dat in andere gevallen vaak helemaal niet nodig.

Wat doen wij?

Tegenwoordig zijn er talloze mogelijkheden om financiële vraagstukken op te lossen zonder ook maar een fysiek intakegesprek met de consument te houden. Zo hebben wij bij RoboFin al meerdere malen bewezen dat klantdata gebruikt kan worden om een antwoord te krijgen op financiële vragen. Demografische en financiële klantdata is namelijk uitermate geschikt voor technieken als Machine Learning. Deze voorspellende algoritmes kunnen leren van situaties uit het verleden en op basis daarvan voorspellingen maken voor de toekomst. Voor financials levert dit veel nieuwe inzichten op.

Toch zijn wij van mening dat de consument nog te weinig profiteert van deze innovaties. Zeker als je bedenkt dat we nu veel beter in staat zijn de consument te begrijpen. Wanneer je weet wat voor persoon je tegenover je hebt zitten, kun je als financial hulp op maat aanbieden aan de consument. Detecteert de online tool een klant die bijvoorbeeld veel twijfelt, dan zou je in de klantreis meer uitleg kunnen tonen dan bij iemand die snel doorklikt. Essentieel in dit verhaal is de vrijheid die je de klant geeft om nog steeds eigen keuzes te maken. Het gaat vaak niet om de beste keuze voor te leggen maar juist om een selectie te maken van opties die op basis van data en algoritmes het beste aansluiten bij de klant.

Hoe pas je dat toe?

De focus ligt vooral op het oplossen van concrete klantvragen binnen de financiële markt. Op het gebied van hypotheken bijvoorbeeld liggen er veel kansen wat betreft de aflossingsvrije hypotheek. Zo kunnen wij de consument inzicht geven in de huidige situatie en vervolgens helpen een verstandige keuze te maken om geen restschuld over te houden.

Maar ook binnen de pensioenen en vermogens markt zijn er talloze klantvragen niet voldoende opgelost. Zo hebben wij gemerkt dat de meeste mensen geen idee hebben hoe hun pensioen eruitziet. De eerste stap is dan ook om inzicht te geven in de financiële situatie nu. Vervolgens kun je kijken of dat een pensioenprobleem gaat opleveren in de toekomst en of het bijvoorbeeld mogelijk is eerder te stoppen met werken. Met behulp van Machine Learning kun je nog een stap verder gaan door te voorspellen of de klant überhaupt tot aan de pensioenleeftijd in staat is om te werken. De combinatie van harde financiële data en voorspellende modellen maakt ons als RoboFin in staat om complexe vraagstukken begrijpelijk te maken voor de consument èn de financial.

Nieuwsgierig geworden?

Lees hier meer of neem contact op met:
Florine Reinders – freinders@yellowtail.nl

Team RoboFin bestaat onder meer uit:

Daniel Rogulic
Florine Reinders
Dennis Boesser
Koen Mol