Op vrijdag 23 maart hebben wij deelgenomen aan de ‘The Triodos Bank Fintech Day 2018’. Een intern evenement waarbij partners van Triodos werden uitgenodigd om kennis te delen omtrent Machine Learning en Robotics. Drie Yellowtailers zijn verantwoordelijk geweest voor de presentatie van een tweetal praktische robotics applicaties (ontwikkeld door Yellowtail) namelijk:

 

  • Machine Learning in Mortgages: a new way of looking at risk; (Koen Mol & Kaoutar Sakaqui)

  • MyLife: Robotics and financial planning. (Daniel Veenhoven)

 

Aan drie van onze presentatie talenten hebben we gevraagd hoe zij de dag hebben ervaren.

 

@ Koen & Kaoutar: Machine Learning binnen het hypotheek domein is voor velen nog een nieuw begrip, wat voor reacties hebben jullie gekregen?

 

Ons doel voor de presentatie was om een ieder ervan te overtuigen dat het implementeren van “Machine Learning” en “Artificial Intelligence” totaal niet eng of complex is.

Samen hebben we een kleine pilot gedemonstreerd om te laten zien hoe Machine Learning als tool een enorme impact kan hebben op het evalueren van klant risico, en hoe je als bank daardoor een vernieuwde klantdialoog kunt opstarten. Waar je business proces traditioneel vooral gefocust is op “wanneer is mijn klant in default”, stel je nu de vraag: “hoe kan ik mijn klant het beste ondersteunen om hem/haar meer financieel bewust te maken”. 

De functieprofielen in ons publiek waren erg gevarieerd. We mochten o.a. strategen, marketeers en werknemers van de afdeling ‘Risk’ ontvangen. De start begon filosofisch met als doel om samen met het publiek weg te dromen bij de mogelijkheden van Artifical Intelligence. Tijdens het praktische gedeelte van onze presentatie was het erg leuk om te zien dat iedereen de toepasbaarheid van de business case inzag en er enthousiast van werd. We zijn benieuwd naar de vervolgstappen!

 

@Daniel Veenhoven:  op welke manier heb jij de werknemers van Triodos kennis laten maken met MyLife?

 

Met de belofte van het geven van integraal financieel inzicht in 10 minuten waren de verwachtingen voor deze presentatie hooggespannen. De aanwezigen zijn meegenomen in de ervaringen van de hedendaagse consument met applicaties als de KLM-app, Uber, Tikkie en Bux. De best practices hiervan hebben wij verwerkt in de propositie MyLife. Hierbij moet je onder andere denken aan zelf doen, flexibiliteit, zekerheid, gebruiksvriendelijkheid en persoonlijke relevantie.


Wij hebben een uitstap gemaakt naar mijn huidige klantreis omtrent het verkrijgen van financieel inzicht. Hier heb ik aangetoond dat het verkrijgen van integraal, digitaal en laagdrempelig financieel inzicht op dit moment een hoge drempel opwerpt.


Tijdens de MyLife demo heb ik het publiek de kracht laten zien van brondata, Business logica, rekenkern en een gebruiksvriendelijk design en UX. Deze factoren met elkaar gecombineerd maakt het dat integraal financieel advies eenvoudig, snel en gebruiksvriendelijk kan worden weergegeven.


__

 

Voor meer informatie omtrent onze praktische robotics applicaties kunt u terecht op deze pagina.

Wilt u graag meer kennis opdoen over het toepassen van robotisering binnen de financiële sector? Wij komen graag bij u, intern of op een evenement, langs om onze kennis over te dragen!