Gebruikersonderzoeken
Met Yellowlab houden we gebruikers- en marktonderzoek, verzorgen we klantpanels en workshops voor pensioenfondsen, -uitvoerders en verzekeraars. Met als doel om beter te snappen wat behoeftes, verwachtingen en wensen van consumenten zijn.
Gebruikersonderzoek als essentieel onderdeel
Wij geloven dat het doen van gebruikersonderzoek een essentieel onderdeel is van digitale klantreizen en -portalen. Door in gesprek te gaan met klanten, nieuwe ideeën te toetsen en dit proces continu te herhalen, heb je als pensioenfonds, -uitvoerder of verzekeraar een goed beeld van de behoeftes, verwachtingen en wensen van jouw deelnemers. Met de resultaten kan je vervolgens het pensioen beter onder de aandacht te brengen en deelnemers op een klantgerichte manier van benodigde informatie voorzien.
Wat maakt Yellowlab uniek?
Yellowlab is in staat om bevindingen en uitkomsten direct om te zetten in een concreet voorstel of de resultaten direct aan te passen in een klantreis. Door samen te werken met UX-designers, IT-consultants en developers kunnen we de impact van onderzoeksresultaten analyseren en realiseren. Zo wordt er continue gewerkt aan een betere klantervaring. Door onze kennis en ervaring in de pensioenmarkt, snappen wij de context en uitdagingen waarmee de branche te maken heeft. We kennen de uitdagingen, maar zetten klantervaring altijd op nummer één. We voeren onderzoeken uit rondom actuele thema’s en blijven in gesprek met onze eigen klanten. Zo houden we niet alleen onze kennis up-to-date, maar luisteren we echt waar behoeftes liggen.
Verkrijgen van inzicht
Om de juiste inzichten te verkrijgen, gaan wij met een geselecteerde doelgroep in gesprek. Tijdens interviews krijgen wij inzichten in de achtergrond, motivaties, frustraties en wensen van deelnemers, waarna wij dit bundelen in persona’s. Persona’s helpen bij het gericht communiceren naar bepaalde (sub)doelgroepen. Hierdoor raak je als organisatie de juiste snaar en weet je jouw gebruikers te activeren.
Usability tests
System Usability Scale
Kwalitatieve (semigestructureerde) interviews
Eyetracking (AI-techniek)
Wanneer zet je Yellowlab in?
Yellowlab voert gebruikersonderzoeken uit op elk moment dat voor jou en jouw organisatie wenselijk is. Bij de start, tijdens de discovery fase, als de klantreis live staat of als er een grote verandering komt.
- Tijdens de discovery fase zetten wij eindgebruikers in om het prototype te testen. De bevindingen voert de UX-designer direct door, nog voordat het prototype wordt gebouwd.
- Bij een bestaande klantreis of -portaal testen we de live-omgeving. Na afloop maken we gezamenlijk een plan om de bevindingen door te voeren.
- Onderzoek doen is nuttig bij grote veranderen, zoals de pensioentransitie. Wij onderzoeken heel gericht de begrijpelijkheid, activatie of vindbaarheid. Zo krijg je een goed beeld hoe je jouw deelnemers het best kunt bereiken.