Gelaagdheid in aanpak
Volgens Petra was het spannend op de pensioenmarkt dit jaar. “Er was veel in beweging en er was (en is) in de bredere context ook de nodige geopolitieke onzekerheid. Een roerige tijd. De lijst met fondsen die in 2025 wilden invaren was in het begin van het jaar aanzienlijk langer (25 fondsen en kringen dec ‘23) dan nu. Waar twee fondsen dit ook daadwerkelijk gaan doen. Deze koplopers hebben alle stappen genomen, communicatie- en transitieplannen gemaakt en goedkeuring gekregen, ze zijn er klaar voor. Dat is positief. De bulk van fondsen die gaan invaren volgt in 2026 en 2027. Veel fondsen willen eerst de basis op orde hebben voordat zij volgende stappen zetten en actief gaan communiceren over de nieuwe regeling. Er zit een bepaalde gelaagdheid in de activiteit bij fondsen: eerst intern alles op orde, dan extern en dan verder verdiepen en doorontwikkelen.”
Meer innovatie
Daniël vindt de innovatie nog wat mager: “Omdat er zoveel te doen is rond de implementatie van de Wtp, komt de innovatie bij sommige fondsen op een laag pitje te staan. Dat is zonde, want die is juist nu zo belangrijk. En: er kan steeds meer. Zo bouwen we bij Yellowtail Conclusion nu met AI aan conversatietechnologie voor het pensioenportaal voor deelnemers. In plaats van via platte tekst, worden deelnemers via een chat door het portaal heen geholpen. En met VisionAI zorgen we ervoor dat pensioenfondsen efficiëntere processen kunnen inrichten en cross-checks op de ontvangen documentatie kunnen doen.”
Strategische issues
Daniël ziet de toepassing van deze technologie bij pensioenfondsen breder dan alleen efficiëntere processen: “Fondsen hebben ook te maken met strategische vraagstukken, met name vanuit wetgeving. Zoals de Digital Operational Resilience Act (DORA), de Europese verordening die voorschrijft dat financiële organisaties hun IT-risico’s beter moeten beheersen. Dat brengt risico’s voor bestuurders met zich mee. Voor onze belangrijkste klanten hebben we daarom afgelopen jaar een bestuurders/asset management portaal live gezet waarmee bestuurders veel meer controle hebben over de (cyber)risico’s. Dat is alweer een zorg minder voor deze fondsen in deze toch al hectische periode.”
Van intern naar extern
Petra: “Dat is het mooie van Yellowtail Conclusion: omdat we goed weten wat er in de markt gebeurt, weten we hoe we nieuwe technologie op de meest logische plek kunnen toepassen voor onze klanten en voor hun deelnemers. Vervolgens is het natuurlijk wel de bedoeling dat al die portalen en toepassingen worden gebruikt. In het mobiliseren van werkgevers en deelnemers ligt nog steeds een hele uitdaging voor pensioenfondsen en pensioenuitvoerders. Bij sommige fondsen en werkgevers zie je uitstelgedrag. Zij gokken erop dat ze langer de tijd krijgen. Of zij kijken liever eerst de kat uit de boom zodat de eerste kinderziektes eruit zijn voordat zij gaan invaren. Naar mijn idee kan de communicatie over wat er gaat gebeuren rond de Wtp naar deelnemers echt beter. Wanneer je niets vertelt weet je zeker dat het moment als een verrassing komt. Misschien kan de exacte impact (nog) niet worden gedeeld, maar de keuzes die zijn gemaakt kunnen wel worden toegelicht. Partijen zijn nog te veel intern bezig.”
Transparantie en vertrouwen
Daniël sluit zich daarbij aan: “Als ik op platforms als LinkedIn kijk, dan zie ik daar veel discussie over de Wtp en over de communicatie hierover. Er zijn veel openlijke voor- en tegenstanders, zowel onder experts als politici. Dat zorgt voor extra onzekerheid – en het vertrouwen is al niet al te groot. Meer transparantie en meer vertrouwen in het stelsel, dat is belangrijk voor de activatie van werkgevers en deelnemers. Ook via technologie kun je bouwen aan transparantie en vertrouwen. De deelnemers achter het stuur krijgen via nieuwe technologie. Daar houdt ons team zich iedere dag mee bezig.”
Positieve trend
Petra besluit: “Het is interessant om te zien hoe alles in beweging is. Bij de fondsen, maar ook steeds meer richting de deelnemers. Ik vind het positief dat de uitrol van de Wtp na jaren van voorbereiding nu van de politiek bij de deelnemers komt. Op de radio zijn commercials van de Pensioenfederatie te horen en de eerste ‘eindproducten’ zijn nu zichtbaar. Bijvoorbeeld dat deelnemers kunnen inloggen op portalen en dat er daadwerkelijk meer keuzebegeleiding is. Ik heb er vertrouwen in dat de implementatie van de nieuwe regelingen op tijd gaat lukken. Wij staan in ieder geval met de juiste mensen klaar om de technologie te leveren waarmee fondsen een volgende stap kunnen zetten in deze omslag.”