Blog geschreven door Maarten Tellegen, director Hypact Advisor
Extra ogen, oren en handen
“Op dit moment is het nog zo dat je als adviseur met een veelheid aan data naar geldverstrekkers gaat om een hypotheek te regelen voor je klant. Daarbij gaat het om zowel gestructureerde data (zoals inkomen en nationaliteit) als om ruwe data (gegevens die je als adviseur haalt uit de gesprekken met je klant). Op al die data speelt AI nu een rol. AI leest documenten uit en haalt bijvoorbeeld direct de geboortedatum van een klant uit het paspoort en het inkomen uit de werkgeversverklaring. Ook de dialoog met de klant – ruwe data dus – wordt door AI via tekstgeneratie omgezet in gestructureerde data. Die data komt vervolgens op de juiste plek in het adviesrapport. Dat scheelt je als adviseur enorm veel handwerk! De AI rule engine kan ook controleren en conclusies trekken. Is de geboortedatum niet in alle documenten gelijk? Of blijkt uit het gesprek dat de klant een expat is die korter dan zes maanden in Nederland is (wat veel geldverstrekkers niet accepteren)? Dan krijg je daar als adviseur automatisch een melding van. Zo fungeert AI als extra paar betrouwbare ogen, oren en handen van de adviseur.”
Kennis wordt het nieuwe goud
“Bovenstaande is niet nieuw, adviseurs gebruiken het al. In de toekomst zal AI de adviseur nog meer gaan brengen. Denk aan het automatisch opbouwen van een kennisbank waar je mee kunt converseren. Zodanig dat je als hypotheekadviseur via chat al vragen kunt beantwoorden van (potentiële) klanten. Met die kennisbank borg je als adviseur ook de kennis binnen je kantoor. Die complexe ondernemer, de expat met dat speciale contract: die cases kun je onderdeel maken van je kennisbank. Zo blijft de kennis binnen je organisatie (ook als een ervaren adviseur vertrekt) en je leert sneller van elkaar. Kennis wordt zo een waardevolle asset van je onderneming waarmee je meer én betere adviesrapporten maakt. Daar liggen nu al veel kansen voor adviseurs. Een volgende stap is realtime assistentie, waarbij een applicatie met AI al tijdens het intake- of adviesgesprek ‘meedenkt’ en een melding geeft als er iets bijzonders gesignaleerd wordt. Bedenk je eens wat een toegevoegde waarde dat heeft voor bijvoorbeeld jongere adviseurs!”
First time right
“Maken deze toepassingen de adviseur overbodig? Zeker niet. Ook als je AI toepast, blijft de rol van de adviseur even belangrijk. Wat namelijk overblijft aan werkzaamheden is precies de kern van wat de adviseur al deed: écht in gesprek gaan met de klant en goed adviseren. Het verschil is dat de administratieve last enorm verlaagd wordt en dat het proces prettiger verloopt voor de eindklant. De winst voor de eindklant zit vooral in snelheid. De grootste bron van irritatie zit in uitval. Uitval vertraagt het hypotheekproces en dat creëert stress en onbegrip bij eindklanten. Omdat de AI rule engine de voornaamste checks in het hypotheekproces naar voren haalt, wordt de kans op uitval een stuk kleiner. First time right dus. Sterker nog: we komen zelfs al heel dicht bij straight through processing.”
Breed toegankelijk
“Mooi verhaal natuurlijk, maar hoe pas je dit als ‘gewone’ adviseur toe? Hiervoor moet je een platform met AI hebben dat dit allemaal kan. Voor een gemiddeld kantoor is het ondoenlijk om zoiets zelf te (laten) ontwikkelen. En wil je het platform doorontwikkelen, dan heb je volume nodig. Dat is precies de reden waarom ik Hypact Advisor, het platform dat ik ooit zelf bedacht, heb laten overnemen door Yellowtail Conclusion. Daarmee is het platform nu ook breed toegankelijk voor andere adviseurs. Hypact Advisor is een tool die een geïntegreerde omgeving biedt voor advies, bemiddeling en communicatie. En nu is daar AI aan toegevoegd, met toepassingen die het hypotheekproces enorm verbeteren en versnellen, zowel voor adviseurs als voor eindklanten.”
Er komt nog meer
“En er komt nog veel moois aan. Ik droom van een perfect datamodel vanuit de sector. Een model dat onder andere inzicht geeft in wat elke hypotheekverstrekker wel en niet accepteert. Er is echter nog veel ‘softe’ of ‘grijze’ data. Die moet eerst verder gestructureerd worden voordat je er in een applicatie met AI stappen mee kunt maken. Alles staat of valt met goede data. Die informatie ontsluiten om Hypact Advisor nog beter te maken, dat is nu de kunst en de uitdaging voor de toekomst van hypotheekprocessen.”
Wil je weten wat Hypact Advisor jouw advieskantoor kan brengen? Plan een demo of neem geheel vrijblijvend contact met ons op.