Het complete plaatje
“Tien jaar geleden werkten we bij Yellowtail Conclusion al vanuit de overtuiging dat holistisch financieel inzicht nodig als je mensen goede financiële keuzes wilt laten maken. Alleen met het complete financiële plaatje kun je situaties goed inschatten. En mooier nog: je kunt financiële scenario’s maken. Wat gebeurt er als ik eerder stop met werken? Wanneer is het voor mij het gunstigst om een huis te kopen? Als je de gevolgen van je keuzes kunt overzien, kun je weloverwogen financiële stappen zetten.”
Data en rekenkracht
“Die visie hebben we werkelijkheid weten te maken. De afgelopen jaren hebben we manieren gevonden om alle data die nodig is om een holistisch financieel beeld van iemand te creëren op een veilige wijze op te halen bij de bronnen van die data. Denk daarbij aan de Belastingdienst, UWV en banken. Al die bronnen hebben ook weer verschillende definities. Het was een behoorlijk lastige klus om die goed aan elkaar te knopen. En we hadden tooling nodig die wist hoe het Nederlandse financiële systeem in elkaar steekt. Die vonden we bij Ortec Finance. Deze data combineerden we met AI-rekenkracht tot een innovatief systeem dat de beste financiële situaties kan berekenen voor een consument, op basis van alle vermogenscomponenten.”
Elke stap correct
“Met alleen een technisch sterke AI-innovatie ben je er nog niet. Risicobeheersing is minstens zo belangrijk bij de ontwikkeling van een nieuw systeem. Zijn de risico’s door de hele keten acceptabel? Hoe voorkomen we dat we onbekende risico’s nemen? Kwaliteit is dan ook een fundamenteel aspect van dit systeem. Zit de juiste data in de AI tooling? Moet er data opgeschoond worden? Klopt de business ruling op de data? Stap voor stap hebben we de kwaliteit van de data verbeterd, zodat we er zeker van zijn dat de AI tool rekent met de juiste data én dat de berekeningsmethode klopt. En nog steeds maken we schaduwberekeningen en voeren we sanity checks uit: doet het systeem wat het moet doen? Alles om ervoor te zorgen dat iedere stap in het proces correct is. Want alleen dan heb je de zekerheid dat de consument daadwerkelijk de juiste adviezen krijgt.”
Klant bepaalt het succes
“En dan is er nog een derde aspect: de beleving van de klant. Je kunt je data, business ruling en risico’s nog zo goed op orde hebben, maar als de klant niet uit de voeten kan of wil met de toepassing die je ontwikkeld hebt dan gaat het nog steeds niet werken. Binnen Yellowtail Conclusion hebben we goede UX-experts die zich dagelijks bezighouden met gebruikerservaringen. Die gebruikers kunnen zowel consumenten zijn als adviseurs. Voor consumenten bijvoorbeeld als execution only tool voor hypotheken en voor hypotheekadviseurs de software van Hypact Advisor. Een geavanceerde alles-in-een oplossing voor hypotheekadvies en bemiddeling.
Personalisatie in keuzebegeleiding
“Bijzonder actueel is de samenloop van AI-innovatie, risicobeheersing en gebruikerservaring ook bij het nieuwe pensioenstelsel. De Wet toekomst pensioenen stelt strenge eisen aan pensioenfondsen en pensioenuitvoerders om hun deelnemers keuzebegeleiding te bieden. De door Yellowtail Conclusion ontwikkelde PensioenSuite biedt pensioenfondsen en pensioenuitvoerders de mogelijkheid om snel en voordelig een complete pensioenwebsite, -portaal of -planner te lanceren. Ook hier is vergaande personalisatie de kracht, waardoor deelnemers op basis van een holistisch financieel plaatje de beste keuzes kunnen maken voor hun pensioen. Een aanzienlijk deel van de pensioenfondsen en pensioenuitvoerders is nog niet zo ver dat hun deelnemers ook keuzes kunnen maken buiten de eigen regeling. Daarom is de PensioenSuite modulair en stap voor stap te integreren. Om zo geleidelijk naar dat holistische beeld toe te werken.”
Het is AI ‘plus’
“Omdat mensen de keuzes rond hun pensioen móeten maken die ontzettend belangrijk zijn voor hen, is hoogwaardige UX van keuzebegeleidingstools extra belangrijk. YellowLab, onderdeel van Yellowtail Conclusion, onderzoekt de digitale klantreis binnen tools door kwalitatief gebruikersonderzoek te doen en usability tests uit te voeren op begrijpelijkheid, toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van de tool die een pensioenfonds of pensioenuitvoerder in gebruik heeft. Dat is een cyclus van meten, verbeteren en weer meten. Zo kom je tot tools die de consument echt helpen bij het maken van financiële keuzes. AI alleen is dus niet ‘het’ tovermiddel. Het gaat om de combinatie van een AI-innovatie met goede risicobeheersing en de juiste gebruikerservaring. Die drie wegen leiden samen naar dat holistisch financieel inzicht waarmee mensen goede financiële keuzes kunnen maken. Dat is een langdurig en zorgvuldig proces.”