De techniek is klaar voor het grote publiek! Dat wil echter niet zeggen dat elke Nederlandse consument direct klaar is voor volledig robo-advies. Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde klant nog steeds waarde hecht aan persoonlijk contact met een adviseur, zeker als het gaat om complexe financiële vraagstukken zoals een hypotheek. Desalniettemin zien we wel een trend dat klanten steeds meer zelf willen doen en meer online informatie raadplegen. In onze branche is dit een ontwikkeling die we nauwlettend volgen en waar we op inspelen. Daarom is Hypact Online Hypotheekadvies ontwikkeld om te voorzien in de behoeften van beide klantwensen. Onze klanten kunnen zelf de regie nemen tijdens het hypotheekadvies, terwijl de kennis en expertise van vakkundige adviseurs altijd binnen handbereik is. Zo blijft de adviseur een belangrijke rol spelen in het hypotheekproces.
De eerste online adviesstraat
Online advies biedt veel nieuwe mogelijkheden: voor zowel klanten als adviseurs. Klanten hebben de vrijheid om te kiezen waar ze zelf behoefte aan hebben en welke manier van adviseren het beste past bij hun eigen situatie. Door de snelle technologische ontwikkelingen kan een online tool op ieder gewenst moment de ideale hypotheekconstructie berekenen en vastleggen in een goed leesbaar adviesrapport. Klanten ervaren meer gemak en zijn meer in control, terwijl adviseurs juist tijd besparen. Het gepersonaliseerde adviesrapport wordt gegenereerd na het doorlopen van het advies. De klant vult daarvoor gegevens aan en geeft aan wat de klant belangrijk vindt.
De match
De zakelijke DNA-profielen van DocDigi en Yellowtail Conclusion komen perfect overeen: beide bedrijven gaan immers voor maximale kwaliteit en resultaat. Samen geloven we in de kansen van innovatieve technologieën in de hypotheekbranche om de kwaliteit van het financiële leven van de consument te verbeteren. Met andere woorden: samen maken we het hypotheekadviestraject voor zowel consument als adviseur een stuk eenvoudiger en efficiënter. De kracht van DocDigi zit hem in het op een slimme manier situaties herkennen en laagdrempelige, compliant en klantvriendelijke adviesrapporten genereren. Een rapport dat ook daadwerkelijk staat voor de kwaliteit van de adviseur. Complementair bouwt Yellowtail Conclusion al jaren aan financiële klantreizen, waarbij voor elk type klant een intuïtieve en prettige klantreis op maat beschikbaar is.
DocDigi en Yellowtail Conclusion hebben hun krachten nu gebundeld en zo de eerste robo-adviesstraat gerealiseerd voor hypotheken. Hierbij richtte DocDigi zich met name op het adviesrapport en Yellowtail Conclusion op de klantreis en het integreren van alle benodigde (advies)componenten.
Terugblik op een succesvolle samenwerking
De samenwerking tussen DocDigi en Yellowtail Conclusion heeft geleid tot de ontwikkeling van een geavanceerd digitaal platform. Ingage Franchise is daarbij de launching customer. Volgens Mirjam Fuchs (Director Wonen & Lenen bij Yellowtail Conclusion) was deze samenwerking een natuurlijke keuze: “Net als Yellowtail Conclusion is DocDigi onwijs innovatief. De juiste mindset, echt vooruit willen en verschil willen maken in de sector is wat ons verbindt en wat de samenwerking ook zo leuk maakt!” Het platform heeft al veel successen geboekt en gezorgd voor een aanzienlijke verbetering van operationele efficiëntie.
Jan-Willem Smit (Directeur DocDigi) over de samenwerking: “Yellowtail Conclusion heeft de expertise in huis om een dergelijk groot project van een pril, maar veelbelovend begin tot een succesvol einde te brengen. Yellowtail Conclusion is daarbij de verbinder tussen ontwikkelaars, klanten en consumenten.”
De samenwerking tussen DocDigi en Yellowtail Conclusion heeft absoluut geleid tot een indrukwekkende primeur: de allereerste online hypotheekadviesstraat. Dankzij de innovatieve geest van beide bedrijven sloegen zij een nieuwe weg in voor geautomatiseerd advies. De toekomst ziet er dan ook rooskleurig uit. Met deze ontwikkelingen in het achterhoofd kijken we vol enthousiasme uit naar verdere innovaties in de toekomst!
De ontvangst bij Ingage Franchise
Hypotheekadviseurs zijn enthousiast over de ontvangst van online advies. Dit wordt bevestigd door Marisa Lodewijks (Algemeen directeur Ingage Franchise), die aangeeft dat deze vorm van robo-advies met open armen wordt ontvangen. Marisa: ‘Ik hoor nu al dat franchisenemers een deel van hun winkel gaan inrichten met een computerzuil: “Laat de klant hier maar naartoe komen. Ik zet er wel een koffiemachine naast en als er vragen zijn, dan zijn we er”. Er ontstaan interessante modellen met dit concept’. We zijn trots op deze indrukwekkende primeur binnen de branche en kijken uit naar verdere innovaties in samenwerking in de toekomst.”
De toekomst van online hypotheekadvies
Net als met alle nieuwe producten en innovaties, zullen we de klanten goed monitoren om klantgedragingen en knelpunten in de producten te verbeteren, op basis van behoeften. Naast die basis willen we de adviesstraat nog verder ’hybride’ inrichten, zodat adviseurs klanten niet alleen kunnen helpen tijdens de journey, maar het advies ook kunnen overnemen als de situatie daarom vraagt. Andere innovaties van Yellowtail Conclusion, zoals pre-acceptatie en hypotheekbudgetcalculatie op basis van betalingstransacties, sluiten uiteraard ook perfect aan op deze innovatieve hypotheekadviesjourney.
Yellowtail Conclusion en DocDigi zijn sinds een jaar samenwerkingspartners in de hypotheekbranche. DocDigi levert het innovatieve platform DocDigi, dat voor adviseurs – onafhankelijk van het adviespakket dat zij gebruiken – een best practice / lowest effort-adviesrapport kan genereren. Yellowtail Conclusion is als implementatiepartner van DocDigi verantwoordelijk voor succesvolle implementaties van DocDigi bij grotere organisaties en organisaties met omvangrijke maatwerkvraagstukken.