Versnelling door GPT
“Bij Yellowtail Conclusion zijn we al lange tijd bezig om te innoveren met data. Die innovaties gebruiken we om mensen goede inzichten te geven zodat zij betere financiële keuzes kunnen maken. Dat doen we samen met partners zoals Ortec Finance. Daarbij passen we ook AI toe. Eerst gebeurde dat via machine learning en expert systemen, waarbij je regels vastlegt over variabelen die met elkaar samenhangen en de financiële planning optimaliseert. Daarna via deep learning, ofwel complexe neurale netwerken die zelf nieuwe verbanden kunnen vinden en op basis daarvan voorspellingen kunnen doen waarmee toepassingen zoals beeld en spraakverwerking een hoge kwaliteit bereikten. De laatste 2 à 3 jaar zijn die AI-innovaties in een versnelling geraakt door de GPT-versie van AI die in staat is om zelf output te genereren.”
Risico’s minimaliseren
“Dat is echt een grote nieuwe stap waar we volop mee bezig zijn. Als je die technologie goed inzet in combinatie met andere technologieën en deze vervolgens laat interacteren met mensen, dan kan er bijvoorbeeld een goede digitale assistent ontstaan. Denk aan een chatbot op de website van een financieel dienstverlener die klanten echt verder helpt en in staat is om mee te denken op basis van de persoonlijke gegevens van een klant. Dat is natuurlijk niet zo 1-2-3 geregeld. Want je wilt niet dat zo’n digitale assistent fouten maakt – zeker niet als je mensen juist financieel weerbaar wilt maken. Kwaliteit staat dan ook voorop. Daarom kiezen we bij Yellowtail Conclusion voor een kwaliteit gedreven aanpak: we willen laten zien dat we een bepaald niveau van kwaliteit kunnen halen met onze toepassingen. Die aanpak betekent: risico’s in kaart brengen en die minimaliseren. Daarbij kijken we naar drie belangrijke vragen: zit de klant te wachten op deze toepassing en zal die de toepassing accepteren? Heeft de toepassing economisch kans van slagen? En tot slot: is het idee uitvoerbaar? En met dat laatste bedoelen we dan vooral of we de kwaliteit kunnen halen waar we achter kunnen staan.”
Bedenken én realiseren
“Het onderscheidende aan Yellowtail Conclusion is dat we mooie toepassingen met AI kunnen bedenken én deze ook kunnen realiseren op een manier die voldoet aan het (veiligheids-)eisenpakket. Zo zijn we nu bezig met een proof of concept van een digitale assistent voor de pensioensector. Samen met de klant onderzoeken we of de assistent voldoende goede antwoorden geeft. En we werken met AI stap voor stap aan de doorontwikkeling van CORD, ons back-end platform voor complexe financiële proposities en producten zoals hypotheken. Ook hierbij kijken we telkens eerst weer naar de kwaliteit. Onze huidige klanten profiteren daar direct van, want die liften automatisch mee op deze verbeteringen. Ook consumenten hebben baat bij die ontwikkelingen, want die merken dat hun hypotheekaanvraag sneller afgehandeld kan worden.”
Op weg naar self service
“Het zou mooi zijn als consumenten straks rechtstreeks contact kunnen hebben met een door AI gestuurde digitale financieel adviseur. Self service dus. Dat maakt financieel advies en financiële planning laagdrempeliger en breder toegankelijk voor meer mensen. En dat is precies het doel van Yellowtail Conclusion: Nederland financieel weerbaarder maken.”