Op mijn telefoon zijn genoeg apps te vinden: Netflix, Spotify, Duolingo en nog meer. Elk van deze grote organisaties staat bekend om de goed toegepaste implementatie van dynamische content die is afgestemd op de persoonlijke informatie van gebruikers zoals hierboven beschreven.
Bij deze apps is het inmiddels geaccepteerd dat deze afstemming plaatsvindt. Kunnen wij als pensioensector hiervan leren en onze digitale communicatie – in de aanstaande transitie – nog beter toespitsen op de gebruiker? Het meenemen van succesfactoren uit andere wereld binnen de implementatie van eigen IT kan bijdragen aan begrijpelijke, relevante en persoonlijke communicatie. Maar welke succesfactoren zijn dan geschikt?
- Netflix: Personalisatie op basis van leeftijd
Netflix gebruikt algoritmes om contentaanbevelingen te doen die zijn afgestemd op de leeftijd en kijkgeschiedenis van gebruikers. Zo zie ik bij vrienden met kinderen programma’s als Peppa Pig, Dora the Explorer en Paw Patrol. Zelf krijg ik hier wildlife documentaires en thrillers te zien. De parallel naar de pensioenwereld is snel gemaakt. Waarom zie ik bijvoorbeeld op mijn – nog relatief jonge – leeftijd binnen mijn portaal stoppen met werken staan in een planner? Minder werken of een het nemen van een sabbatical kan een stuk interessanter zijn en hebben eveneens impact op je pensioen. - Amazon: Product en contentaanbevelingen
Amazon personaliseert de homepagina van gebruikers op basis van de zoek- en aankoopgeschiedenis en leeftijd van de gebruiker. Zo ziet een gebruiker alleen relevante informatie. Ook hier kan een gelijkenis worden getrokken met een pensioenportaal. De homepagina dient dynamisch ingericht te zijn om deelnemers juist en persoonlijk te informeren. Waarom?- Jonge deelnemers (20-35 jaar) hebben meer aan informatie en tools omtrent het starten met pensioenplanning en informatie over het belang van vroeg beginnen en de kracht van samengestelde rente.
- Middelbare deelnemers (35-50 jaar) kunnen advies krijgen over het maximaliseren van pensioenbijdragen, lifecycles en doeloptimalisatie.
- Pre-pensioenleeftijd (50-65 jaar) kunnen zich voorbereiden op de pensioenleeftijd door te kijken naar de complete financiële situatie, minimaliseren van schulden en eventueel plannen van gezondheidszorgkosten.
- Gepensioneerden (65+ jaar) Keuzebegeleiding, beheren van de uitkeringen, erfgoedplanning etc.
- Duolingo: Aanpassen van de moeilijkheidsgraad
Duolingo stemt de moeilijkheidsgraad en daardoor tegelijkertijd content af op de gebruiker. Drempels verlagen om deelnemers geactiveerd en gemotiveerd te houden. Dit samen met een lerend aspect stelt het gebruikers in staat echt aan de slag te gaan en te blijven met het leren van een nieuwe taal. Iets wat, naar eigen ervaring, soms enorm frustrerend kan zijn.
Buiten de boot vallen
Laaggeletterdheid en lage financiële geletterdheid zijn thema’s die enorm spelen binnen de pensioensector. Deze deelnemers verzanden vaak ik complexe begrippen, bedragen en raken hierdoor enorm gedemotiveerd. Deze doelgroep haakt af, wordt niet bereikt en valt daarmee buiten de spreekwoordelijke boot.
Ook pensioendeelnemers staan op dagelijkse basis in contact met apps die compleet afgestemd zijn op hun persoonlijke voorkeuren. Binnen pensioencommunicatie en portalen weten we dit vaak niet terug te brengen. Op basis van deze apps en lessons learned in de markt, liggen de succesfactoren al voor het oprapen. Het toepassen van deze succesfactoren in pensioenportalen helpt niet alleen om gebruikers beter te informeren, begeleiden en ondersteunen maar draagt ook zeker bij aan een positieve en succesvolle transitie.
Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem dan gerust contact met mij op per mail of via +31(0)6 41 02 77 82.
Daniël Veenhoven