nl en

Onze reis met

Jeroen Pels, Directeur Hypotheken en Private Banking bij Triodos Bank

Orientatiestraat met geïntegreerde duurzaamheidsmodule van Triodos Bank

Lees de hele reis

Achtergrond project

Triodos Bank is de eerste Nederlandse geldverstrekker met een hypotheek die gekoppeld is aan het energielabel. Hoe groener de woning, hoe lager de hypotheekrente. Hiermee zijn huizenbezitters eerder geneigd hun huis energiezuiniger te maken. Samen met Triodos bank hebben wij gewerkt aan het laagdrempelig en volledig integraal aanbieden van duurzaamheid in de online customer journey.

Aanleiding

Als eerste bank koppelde Triodos bank de rente van de hypotheek aan het energielabel. Maar om dit te kunnen doen moet je wel laten zien dat het heel goed mogelijk is om duurzaamheid toe te passen.
Triodos wil daarvoor zoveel mogelijk de natuurlijke momenten benutten, zoals bij het afsluiten of oversluiten van een hypotheek of bij een verbouwing.

Om dit alles te kunnen realiseren moest er een orientatiestraat van Triodos bank komen met duurzaamheid volledig geïntegreerd. Goede tooling bestaat namelijk wel, maar vaak nog te veel als ‘stand alone’ en niet als integraal onderdeel van de oriëntatiefase van de consument.

  • De nieuwe klantreis laat, in combinatie met onze duurzaamheidskortingen, op krachtige wijze zien dat investeren in energiebesparende maatregelen loont.

Concept - klantvriendelijke en geïntegreerde klantreis

We hebben samen gewerkt aan een online hypotheek oriëntatie en inventarisatie klantreis waarin verduurzaming geïntegreerd is met behulp van een ontwikkelde duurzaamheidstool. Hiermee worden consumenten gemakkelijk en laagdrempelig in staat gesteld om digitaal een duurzaamheidsbudget aan te vragen in combinatie met hun hypotheekaanvraag.

Een consument wordt op een klantvriendelijke wijze meegenomen in de stappen en vragen die nodig zijn om een hypotheek af te sluiten waarin verduurzaming van de woning naadloos wordt meegenomen op basis van huidige energielabel en gewenste investeringsbedrag in verduurzaming. Verduurzaming wordt op die manier volledig geïntegreerd in het hypotheekadvies en zodoende de drempel voor de consument een stuk lager om op een voor hem relevant moment verduurzaming door te voeren.

  • Op natuurlijke momenten, zoals bij verhuizing en verbouwing, maar bijvoorbeeld ook bij de overstap van een andere hypotheekaanbieder kan je direct zien hoe een aflosboete deels weer terugverdiend wordt door duurzaamheidsmaatregelen. Het partnership met Yellowtail maakt dat de nieuwe klantreis ook voor Triodos Bank een spijt-vrije investering is.

Het resultaat

De duurzaamheidstool geeft de consument de mogelijkheid zelf te kiezen uit een aantal gedefinieerde investeringsbedragen. Uiteraard kan hij ook zelf aan de slag met het selecteren van gewenste verduurzamingsopties die tot een investeringsbedrag leiden. De kosten en maandelijkse opbrengsten hieruit worden direct inzichtelijk gemaakt en tevens wordt ook getoond welk energielabel een woning krijgt bij deze verduurzamingsmaatregelen en bijbehorende investering.

Bij Triodos krijgt een klant rentekorting als de woning een beter energielabel heeft. Hiermee ontvangt de consument een incentive om te gaan verduurzamen en de opties serieus te overwegen. Het totale overzicht van financiering en verduurzaming wordt verzameld en kan worden doorgestuurd naar een adviseur. Deze adviseur kan deze informatie direct gebruiken in het adviesgesprek en vervolgens ook bij het afsluiten van de hypotheek.

Benieuwd naar deze case?

Neem dan contact op

Betrokken Yellowtailers

Wietse Roest

Managing Consultant

Robert van Langerak

Senior Consultant

Andere cases

Contact