80% van de Nederlandse huishoudens belegt niet. Nu sparen weinig tot niets oplevert, loopt deze (grote!) groep het risico dat zij achter gaan lopen in de opbouw van vermogen voor bijvoorbeeld hun pensioen of de aankoop van hun huis. Dat kan anders, dat kan gelijkwaardiger. Daarom hebben we bij Yellowtail een slimme oplossing ontwikkeld die financiële dienstverleners de mogelijkheid geeft om iedereen op een verantwoorde en laagdrempelige manier toegang te geven tot beleggen.

De deur open naar vermogensopbouw

Financiële gelijkwaardigheid en mensen activeren om beter met hun geld om te gaan: dat is onze missie. Eerder creëerden we met Beyond al mogelijkheden die ervoor zorgen dat meer mensen verantwoord toegang krijgen tot een hypotheek of een consumptief krediet of dat bestaande klanten beter beschermd kunnen worden in de beheersituatie. Denk daarbij aan ondernemers en duurhuurders. Nu zetten we de volgende stap: veel meer mensen de kans geven om te gaan beleggen. Vooral voor “kwetsbare” doelgroepen zoals jongeren, vrouwen, zzp’ers en jonge gezinnen willen we hiermee de drempel verlagen om vermogen op te bouwen voor bijvoorbeeld hun pensioen, hun huis of voor welk doel ze ook maar voor ogen hebben. Als we willen dat meer Nederlandse huishoudens gaan beleggen, dan moeten we het hen makkelijker maken. En dat is precies wat we doen met Beyond. Dat gaat in drie simpele stappen: bepalen wat iemand verantwoord kan missen, slimme logica om de gebruiker op weg te helpen en een makkelijke manier om bedragen te beleggen.

Verantwoord beleggen dankzij PSD2

Belangrijk bij beleggen is dat je belegt met geld dat je aan het eind van de maand over hebt. Geld dat je verantwoord kunt missen. De ene maand zal dat een ander bedrag zijn dan de andere. Het boeken van een vakantie, een reparatie aan de auto, cadeaus in december: je uitgaven verschillen immers per maand. Het mooie is dat onze oplossing precies berekent hoeveel iemand wanneer kan beleggen. Dat kan dankzij PSD2, waarmee een consument ons inzage kan geven in zijn of haar betaalgegevens. Met die gegevens maken we middels machine learning haarscherpe analyses van iemands uitgavenpatroon en maken we inzichtelijk met welk bedrag iemand veilig kan beleggen, nu en in de toekomst. Dat inzicht en die flexibiliteit geven consumenten een gevoel van vertrouwen en stimuleren om te gaan beleggen.

Slimme insights

Weet een consument eenmaal hoeveel hij of zij kan gaan beleggen, dan komen de volgende vragen: waar ga ik in beleggen, hoeveel risico ben ik bereid te nemen en wat is een slim moment om in te stappen? Kleinere beleggers hebben geen adviseur die hen hierbij helpt. Daarom geeft Beyond gebruikers slimme insights die normaliter alleen voor rijke klanten of voor professionele beleggers beschikbaar zijn. Met daarbij een aanbod van de producten van de financiële dienstverlener, zoals verschillende beleggingsfondsen. Het te beleggen bedrag – dat dus per maand flexibel is –  wordt vervolgens automatisch overgeboekt. Financieel dienstverleners ontsluiten zo op een laagdrempelige manier een nieuwe doelgroep voor hun beleggingsproducten – zonder bounces en zonder iDeal-kosten, door het toepassen van de Payment Initiation Services van PSD2.

Meer ruimte voor beleggen creëren

Bij Yellowtail willen we mensen activeren om beter met hun geld om te gaan. Daarom kan de oplossing ook algemene tips bieden aan de consument. Hoeveel abonnementen op streamingdiensten heb je eigenlijk? Heb je die allemaal nodig of kun je er ook opzeggen? Wat betaal je voor het abonnement van je mobiele telefoon? Kan dat goedkoper? Als consumenten bewuster met hun uitgaven omgaan, is de kans groter dat zij meer geld overhouden aan het eind van de maand. En dat betekent meer ruimte om verantwoord te beleggen. Een win-winsituatie dus, zowel voor de consument als voor zijn financiële dienstverlener.

Gemak voor consument en financieel dienstverlener

De kracht van Beyond zit in het gemak en in de personalisatie: het maakt beleggen aanzienlijk minder complex en écht toegespitst op de situatie van de consument. Hierdoor komt deze vorm van vermogensopbouw binnen het bereik van een grote groep mensen die tot nu toe nauwelijks toegang hadden hiertoe. Consumenten beleggen met flexibele bedragen, net hoe het uitkomt in een maand. Zo hebben ze geen zorgen dat ze beleggen met geld dat ze niet hebben. Financieel dienstverleners maken zo met behulp van PSD2 beleggen mogelijk voor een nieuwe groep klanten. Yellowtail kan niet alleen de berekeningen hiervoor aanleveren, maar ook de oplossing inbouwen in de bestaande klantreis (bijvoorbeeld via een ‘Mijn’-omgeving) of de oplossing met volledige maatwerk front-end bouwen. Allemaal met hetzelfde doel: met slimme technologie financiële gelijkwaardigheid creëren voor iedereen.

Meer weten? Ik vertel je er graag over!

Bira@yellowtail.nl 

Bira