Hybride advies 2.0
Adviesorganisatie Ingage Franchise zet deze module in omdat zij geloven in dit concept. De klant heeft de regie en genereert zelf het advies. De adviseur die vooral als coach fungeert, controleert en valideert indien gewenst. Marisa Lodewijks, directeur Ingage Franchise: ‘We zijn al een aantal jaren actief bezig met hybride dienstverlening. Onze klanten verdienen immers een optimale klantbeleving. En dat betekent dat er klanten zijn die graag zelf aan de knoppen willen zitten. De tijd dat deze klanten zich, met de spreekwoordelijke schoenendoos bij ons melden ligt definitief achter ons. Er komt een hele generatie aan die zelfredzaam is. Tegelijkertijd zijn zij niet geholpen bij een vorm als execution only. Juist een gedegen advies is harstikke belangrijk voor deze groep.’
De kansen van AI
‘Het past bovendien ook helemaal in de tijd van nu. Denk aan ondersteunende platformen (zoals ChatGPT) die vanuit AI veel mogelijkheden bieden’, vervolgt Marisa. ‘Zo zie ik de online hypotheekmodule ook: het is een platform waarmee de consument zelf online zijn journey kan starten. En dit combineert, sámen met de adviseur, het beste uit twee werelden. De rol van de adviseur is nadrukkelijk niet het inkloppen van data in adviessystemen, waarna er een duimendik adviesrapport uitrolt dat de klant nauwelijks leest. Het gaat veel meer om het onder de vleugels nemen van de klant en hem begeleiden bij het maken van de juiste keuzes. En voor een starter, die nieuw is op de woningmarkt, is het belangrijk dat de door hem gemaakte keuzes gevalideerd worden door een professional met kennis van zaken. Dat geeft vertrouwen, voor nu én voor de toekomst.’
Géén execution only
‘Tijdens het event stonden ze uitgebreid stil bij dit online hypotheekadvies waarvan Yellowtail Conclusion de module heeft ontwikkeld. Ik denk dat het voor veel geldverstrekkers en adviesorganisaties een openbaring gaat zijn, omdat deze nieuwe propositie nog altijd in relatie wordt gebracht met execution only. En dat is het juist niet! We hebben overigens al uitgebreid met de meeste partijen gesproken in de afgelopen jaren en men is onverminderd enthousiast. Maar als het puntje bij het paaltje komt zie je tóch dat deze hybride vorm van volwaardig advies, gecombineerd met een digitaal platform, nog moet landen.’
Mirjam: ‘Dit is inderdaad een onderwerp waar we in de branche al zeker 10 jaar over praten. Gelukkig worden de plannen nu eindelijk realiteit. Omdat we vanuit een online module werken kunnen we veel meer berekeningen maken voor consumenten dan wanneer dit handmatig gebeurt.
Zo worden er voor elke consument razendsnel meer dan zeventigduizend verschillende opties doorgerekend om te bepalen wat de beste hypotheekconstructie in zijn persoonlijke situatie is. Tijdens het ontwerpen van de applicatie hebben we continu oog gehad voor het eenvoudig maken van deze complexe materie zodat het voor de klant een prettige ervaring is. Uiteraard zijn we gedurende het proces een aantal uitdagingen tegengekomen. Zoals het genereren van het adviesrapport, waarvoor we de samenwerking met DocDigi hebben gezocht. Ook hebben we de applicatie gebouwd om 100% geautomatiseerd advies te kunnen geven, dat bestond nog niet. Maar het is gelukt! En dit maakt elke vorm van hybride advies ook mogelijk met dezelfde applicatie.’
Duidelijke visie
Marisa: ‘Voor mij persoonlijk is dit event geslaagd als we met elkaar erkennen dat dit een logische volgende stap is. Ik vind het een enorme eer dat we nu eindelijk konden delen waar we al zo lang mee bezig zijn. Dus ik ga er sowieso met een goed gevoel weg, omdat wij deze logische volgende stap in advisering omarmen. Bovendien is dit evenement écht anders dan de andere evenementen. Je ontmoet gelijken met een duidelijke visie. En dat is niet alleen leuk, maar ook leerzaam.’
Meest inspirerende event
Mirjam besluit: ‘Ik vind dit congres het meest inspirerende event van het jaar. Dat heeft te maken met de doelgroep die deze dagen bezoekt en met de innovaties die je voorbij ziet komen. Ik kom altijd met veel energie weer thuis.