Als financiële dienstverlener zoek je continu naar mogelijkheden om consumenten beter te bedienen. Hoe fijn zou het zijn als een consument en zijn adviseur al vroeg in de zoektocht naar een hypotheek weten wat hun kansen zijn? Door eerder in het adviesproces te toetsen, heeft een consument sneller zekerheid en bespaart dat tot wel 40% werk in delen van de hypotheekketen. Ik ben ervan overtuigd dat deze zogeheten prévalidatie waarde heeft in elke fase van het adviesproces. En het mooie is: je kunt er als hypotheekverstrekker morgen al mee beginnen.

Wie een hypotheek wil afsluiten, moet veel gegevens en documenten aanleveren. Vervolgens is het de acceptant van de hypotheekverstrekker die op basis daarvan het risico beoordeelt. Wijst die de aanvraag af, dan begint het traject (deels) opnieuw bij dezelfde of bij een andere hypotheekverstrekker, waarbij de consument hoopt dat die het risico wel acceptabel vindt. Gelukkig kan het aanleveren van gegevens steeds digitaler en dat geeft enige versnelling. Maar al met al is deze traditionele werkwijze nog altijd een tijdrovend proces. Ik geloof dat dat anders kan – en moet.

Tijdwinst

Ik zie steeds vaker hoeveel winst het oplevert als je eerder kunt valideren of een consument in aanmerking komt voor een bepaalde hypotheek. Dus vóórdat de aanvraag op het bureau van de acceptant ligt. Dit geeft de consument meer comfort want die weet eerder of een hypotheek mogelijk is – of heeft daar op zijn minst een indicatie van. Blijken de kansen gering bij hypotheekverstrekker A? Dan heeft de consument ook snel inzicht bij welke hypotheekverstrekker een hypotheek mogelijk wel zou lukken. Maar ook de bank/hypotheekverstrekker, de onafhankelijke hypotheekadviseur en de serviceprovider profiteren van prévalidatie.

De adviseur van de bank

Iedere bank heeft zijn eigen acceptatieregels waar een hypotheekaanvraag aan onderworpen wordt. Breng je deze bij elkaar in een business rule engine, dan kan de adviseur van de bank de aanvraag al digitaal valideren zodra de gegevens van de consument beschikbaar zijn. In een gebonden advieskanaal kun je namelijk een zeer gedetailleerde set business rules inrichten en daardoor in een vroeg stadium al behoorlijk veel zekerheid bieden aan de consument. Dat maakt het leven van de consument een stuk aangenamer. Plus: de bank of hypotheekverstrekker hoeft geen tijd te besteden aan een aanvraag die zeer waarschijnlijk afgewezen wordt. Deze snelheid biedt ook een concurrentievoordeel voor de hypotheekadviseur van de bank, die tegenwoordig hard moet werken om geen terrein te verliezen aan de onafhankelijke hypotheekadviseur. Het optuigen van zo’n business rule engine is overigens geen ingewikkeld proces. Dat kan iedere bank morgen al doen.

De onafhankelijke hypotheekadviseur

Als onafhankelijke hypotheekadviseur kun je software gebruiken met daarin de acceptatieregels van verschillende hypotheekverstrekkers. Onze businesspartner MoneyView heeft voor alle partijen in de markt een stevige set aan gegevens beschikbaar. Dat is weliswaar niet zo fijnmazig als de set die je als bank zelf kunt opzetten, maar het geeft wel een goede indicatie bij welke hypotheekverstrekker(s) een consument in aanmerking komt voor een hypotheek. Zo kan de hypotheekadviseur eerder zekerheid bieden aan zijn klant, namelijk al tijdens het adviesproces. Daar komt onze andere partner Figlo om de hoek kijken, die hun adviessoftware daarop aan het voorbereiden is. Dat is aangenaam voor die klant en het versterkt de positie van de hypotheekadviseur. En door eerder het kaf van het koren te scheiden, krijgen hypotheekverstrekkers betere aanvragen binnen van de betreffende adviseur. Een win-win-winsituatie.

De service provider

Service providers kunnen prévalidatie inzetten in hun workflow management systeem om zo een eerste toets te doen van de aanvragen die er binnenkomen. Een HDN-aanvraag in AX-format kun je tegen de rekenregels van hypotheekverstrekkers aanhouden. Als de hypotheekaanvraag niet aan bepaalde criteria voldoet, worden deze uitgelicht zodat de aandachtspunten direct zichtbaar zijn voor de acceptant. Dat voorkomt dat de acceptant iets over het hoofd ziet en maakt het werk efficiënter. Het voordeel van prévalidatie zit hier dus verderop in de keten.

De consument

Prévalidatie-tools zijn ook inzetbaar voor modules waarmee de consument zelf door een online hypotheekflow heen gaat en inventariseert of hij of zij ergens een hypotheek kan krijgen. Boven op de maximale hypotheekberekening, zou de consument daarmee zelf een indicatie kunnen krijgen van de haalbaarheid van de hypotheek. Laagdrempeligheid is hierbij wel een cruciale succesfactor. Want hoe meer een consument moet doen, hoe sneller mensen over het algemeen afhaken.

Steeds meer gedreven door data

We gaan overal steeds meer data gedreven werken, ook in de hypotheekwereld. Dat maakt prévalidatie in mijn optiek alleen maar interessanter. Was prévalidatie eerst vooral een trend, nu zien we dat deze aanpak meer en meer materialiseert. En niet voor niets, want de resultaten zijn bemoedigend. Dat merken wij ook met de Hypact Validator, die we ontwikkeld hebben en nog steeds doorontwikkelen samen met sterke partners Moneyview, Figlo en RuleCube. Deze prévalidatietechnologie zorgt iedere dag voor meer tevreden consumenten omdat die sneller zekerheid hebben en voor besparingen bij hypotheekverstrekkers en serviceproviders omdat zij minder werk hebben in de hypotheekketen. Met nog meer data zal de waarde van een technologie als de Hypact Validator voor alle betrokkenen alleen maar verder toenemen. En het belangrijkste van alles: het financiële leven van de consument wordt er beter van. En dat is precies waar het mij en Yellowtail Conclusion om te doen is.

Geïnteresseerd in dit onderwerp?

Neem contact met ons op als je meer wilt weten over dit onderwerp.

Paul vd Meijs